Boosheid kent vele gezichten. Het is een enorm drijvende kracht voor veel van ons doen en laten. Er zit bijna altijd een diepere laag, een andere emotie onder boosheid. De kracht van loslaten door te vergeven is ook heel groot. Het kan heel bevrijdend zijn als je in staat bent om te vergeven en te vergeten. Wij hebben lang niet altijd controle over wat er op ons pad komt. Maar we kunnen wel kiezen hoe er mee om te gaan. Boos worden op zich is niks mis mee. Het kan de lucht soms even goed klaren. Het kan handig zijn wanneer je de signalen van opkomende boosheid weet op te pikken, je lichaam vertelt het je.

Boosheid kan als een soort veenbrandje onderhuids zitten te smeulen. Er hoeft maar iets te gebeuren of je ontvlamt in de oude woede. Het is als de naald van een ouderwetse pick-up die steeds in dezelfde groef blijft hangen. Vaak gaat het om oude pijnen, wonden die niet echt genezen zijn.

VERGEVEN

Loslaten kan op meerdere manieren. Door te vergeven wat er is voorgevallen. Of door je grenzen aan te geven: tot hier en niet verder. Vergeven is de boosheid laten varen. Dat betekent niet dat je vergeet. Je kan een persoon vergeven, maar de handeling of actie hoef je niet te vergeten. Denk in dit verband aan je kind die jouw auto in de prak heeft gereden. Als het je lukt om los te laten kan dat heel bevrijdend zijn. Je kan nog zoveel Yogaoefeningen doen en mediteren tot je een ons weegt, maar als je de boosheid met je mee blijft dragen heeft dat alles weinig zin… Yin Yoga is bij uitstek een goede oefening in loslaten en vooral ook bewustwording. Maar ook in je dagelijkse dingen kan je oefenen in loslaten: de kaakspieren ontspannen en je mondhoeken iets omhoog geeft een mooie verzachting in heel je wezen. En als het je níet lukt om te glimlachen fake het dan maar. Wanneer je boos blijft heb je eigenlijk alleen jezelf er mee en dus ook jouw omgeving.

De inzichten die ik in mijn eigen worstelingen rondom boosheid en weer loslaten heb verkregen wil ik hier graag delen. Ook tijdens mijn wekelijkse Yoga -en Pilateslessen merk ik dat dit thema bij velen speelt. In deze blog ga ik in op de vele kanten van boosheid. Wat komt er zoal bij kijken als we boos zijn en hoe kan je het vervolgens loslaten? Wat kan je er zelf aan doen?

 

De gezichten van boosheid

EMOTIES

Laten we beginnen met te kijken naar de verschillende emoties die er te onderscheiden zijn. Er zit eigenlijk altijd wel een diepere laag onder de boosheid en woede. Wat is er nou eigenlijk precies aan de hand? Komt de boosheid voort uit teleurstelling of verdriet? Ben je gekwetst of voel je je gepasseerd? Is er sprake van jaloezie? Schaamte of schuld? Voel je je niet gehoord? Wat maakt dat je zo gefrustreerd bent? Brengt het jouw zelfvertrouwen aan het wankelen? Wat is doorgaans jouw reactie wanneer je boos bent. Gaat je boosheid meteen naar buiten? Is dit misschien een teken van een naderende burn-out? Ongecontroleerd en in blinde woede de wereld in? Of ben je iemand die het opkropt en komt het er niet uit? Vlucht je in eten, drank of andersoortige korte termijn troost gedrag? Vaak ook negeren we het, doen we alsof het er niet is. Het wegduwen kan tijdelijk een oplossing zijn. En soms is slikken ook niet eens zo’n slecht idee.

Loslaten, maar hoe?

TIME OUT!

Wat heel goed kan werken is even uit de situatie te stappen. Neem de tijd om te voelen wat er nou eigenlijk echt aan de hand is? Misschien wel samen met degene waar je op dat moment zo boos mee bent. Wat maakt dat je nu zo boos bent? Wat gebeurt er nou werkelijk? Kan je vanuit je eigen emoties benoemen waarom je nu zo boos bent?
Je kan ook opmerken dat je onrustig raakt en het liefst weg zou willen rennen of keihard de deur willen dichtslaan. Probeer de situatie niet uit de weg te gaan. Maar voel goed wat er zich in jou nu afspeelt. En benoem het ook maar. Praat vanuit jezelf; niet invullen voor een ander (NIVEA).

COMPASSIE

Liefdevolle en vriendelijke aandacht voor jezelf. Let eens op de woorden die je gebruikt als je het over jezelf hebt. We zijn zo vaak zo ontzettend hard voor onszelf. Het is ook niet eenvoudig om te dealen met de constante verandering die het ouder worden met zich mee brengt. Tevreden zijn met jezelf kan best een hele opgave zijn. Tijdens het mediteren volledig aanvaarden wie je diep van binnen bent, terwijl je inademt en uitademt. Het valt niet mee om te mediteren wanneer je boos bent.

STOOM AFBLAZEN EN ONTLADEN

Soms is het een goed idee om eerst te gaan ontladen. Door bijvoorbeeld flink in beweging te komen. Ga sporten, stofzuigen, matten kloppen of ren een paar keer de trap op en af. Het kan ook heel lekker en bevrijdend zijn om het van je af te schrijven. Pak pen en papier en schrijf op wat je dwars zit! Maar het kan ook zijn dat jij veel beter tot jezelf kan komen door een eind te gaan wandelen. Iedereen heeft zo zijn eigen oplossing, zijn eigen strategie om hiermee te dealen.

GRONDEN EN AARDEN

Als je merkt dat de onderliggende emotie onzekerheid of gebrek aan zelfvertrouwen is, dan kan het helpen om je juist letterlijk groot te maken. De aarde weer onder je voeten te voelen. De boomhouding is bij uitstek een houding die je kan helpen om weer te aarden. Ga maar eens in deze houding staan als jij je volledig uit balans voelt. Dat kan razend lastig zijn! Het voelt heerlijk om die innerlijke kracht door je heen te voelen stromen. Voel de grond onder je voeten en adem eens goed uit! Merk dat je gedragen wordt door de aarde. Dat je niet losjes op de aarde staat, maar goed geworteld bent in die aarde. Het is heel goed mogelijk dat je op het ene domein in je leven vol zelfvertrouwen rondloopt en in het andere domein enorm onzeker bent. Belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft; kracht ontleent aan je eigen authentieke ik.

Jij bent goed zoals je bent!

ADEMEN

Boos zijn gaat meestal gepaard met gespannen ademen. Niet zelden in hyperventileren. Leren goed te ademen kan je helpen in situaties dat je de controle over jezelf dreigt te verliezen. Maar ademhalen brengt je ook in contact met emoties als verdriet. Het kan heel lastig zijn om vrijuit en zonder rem te ademen. Via de weg van ademhalen kan het loslaten ontstaan. Zucht eens diep uit terwijl je dit leest. Voel je wat er gebeurd? Het helpt je om in dit moment te zijn, deze adem. Ocean’s breathing is een fijne staande ademoefening. De Amerikaanse Yogadocent Max Strom heeft een heel mooi boek geschreven over ademen: a life worth breathing. Inmiddels is het vertaald in het Nederlands: de adem van het leven.

 

Recept bij chronische boosheid

  1. Glimlach 3x per dag gedurende 10 minuten
  2. Ieder uur 5 diepe ademhalingen
  3. Eenmaal daags 5 minuten Boomhouding
  4. Wekelijks stoom afblazen door 60 minuten intensief te sporten
  5. Tussentijds Time-out bij opvlammende boosheid
  6. Tel uw zegeningen keer op keer
  7. Het is uitermate belangrijk de gehele kuur (40 dagen) af te maken

Bijzondere dagen en openingstijden

Bijzondere dagen en openingstijden   Het Paasweekend staat voor de deur. Dit is tevens het begin van de MEIVAKANTIE. Er komen dus weer veel bijzondere dagen aan. Dit is onze oplossing rondom die dagen v.w.b. onze lestijden: PAASWEEKENDGoede Vrijdag - 19 april:...

Lees meer

Ski vakantie en angst overwinnen

Na 5 jaar weer op de skies! Wat een heerlijke week hebben we gehad in Italië. Het prachtige skigebied Sella Ronda in de Dolomieten. Tijdens de twee jaar spierreuma had ik niet gedacht ooit nog eens op de skies te komen. Gewoon lopen was al pijnlijk, laat staan dus...

Lees meer