Lessen

Wekelijks zijn er lessen yoga en medische fitness

Yoga

Alle yogalessen zijn lichaamsgericht. Het aanbod varieert van minder intensief tot heel intensief. Zo geven we Yin Yoga, Vini Yoga, Hatha Yoga, Vinyasa Yoga. Voor de jeugd zijn er lessen Kinder Yoga en Tiener Yoga.

Medische fitness

Hieronder vallen de lessen Pilates en Core Stability. Met deze lessen slaan we een brug tussen Fysiotherapie en Fitness. Zeer geschikt voor mensen met rugklachten.

Jeugd lessen

Wij bieden lessen Kinder Yoga en Tiener Yoga. We hebben de lessen ingedeeld naar leeftijd. We vinden kalenderleeftijd niet de belangrijkste factor. Graag overleggen we met de ouders wat de beste keuze is.

Wij bieden de volgende wekelijkse lessen

De sterretjes geven de intensiteit van de lessen aan

Yin Yoga *

Yin Yoga richt zich op de dieper gelegen structuren van het lichaam: het bindweefsel. Elke yin houding die je aanneemt doe je met ontspannen spieren, hou je gedurende langere tijd aan (3-5 minuten) en zonder te bewegen. Deze manier van oefenen vraagt een grote hoeveelheid aandacht en concentratie: ‘mindfulness in action’. Je neemt van binnenuit waar (voelen) dat wat er is,  zonder daar meteen op te reageren. Deze vorm van yoga brengt een diepe innerlijke rust. Het geeft ruimte in je lichaam én in je brein!

Vini Yoga **

Door de uitgekiende oefeningen van Vini Yoga sta jij als persoon centraal. Daardoor is deze Yoga-les ook heel geschikt voor mensen met chronische rug- nek en/of schouderklachten. De oefenstof combineert het beste van Pilates en Vinyasa Yoga, waardoor een uniek concept ontstaat. Is de Vinyasa Yoga te zwaar of mis je het stuk spiritualiteit tijdens de Pilatesles, dan is deze activiteit een echte aanrader.

Hatha Yoga *

In de Hatha-yogales staan de asana’s (houdingen) centraal. Je leert de yogahoudingen met aandacht uit te voeren en je leert welk effect de yogahoudingen hebben op je lichaam.

Hatha-yoga is de yoga van de ‘ha’-de zon en ‘tha’-de maan. (De zon heeft haar activerende en verwarmende kwaliteiten. De maan heeft haar kalmerende en verkoelende kwaliteiten.) Het doel van Hatha-yoga is het in balans brengen van de zonne- en maanenergie, zodat je levensenergie (prana) vrij kan stromen.  Door het beoefenen van hatha-yoga ontwikkel je kracht, ruimte en soepelheid.

Een deel van de les besteden we aan ademoefeningen (pranayama), concentratie- en ontspanningsoefeningen als voorbereiding op meditatie. Daarnaast is er ook aandacht voor achtergrondinformatie van deze technieken vanuit de oude Vedische yogawijsheden.

Yogalates ***

Een mix van yoga & pilates

AST MEETS WEST: Tijdens deze les wordt de eeuwenoude Yoga traditie uit het verre Oosten gecombineerd met het meer Westerse Pilates gedachtegoed. In de Yogalessen gaat het vooral om vergroten van de flexibiliteit, bij Pilates meer om de stabiliteit. In de Yogalates lessen fuseren we het beste van deze twee werelden: het is juist die mix van beide die het tot een uitgebalanceerd geheel maakt. Hierdoor ontstaat weer een typische Mind Your Body activiteit: het totale lichaam wordt aangesproken. Een juist gebruik van spieren door uitgekiende oefenstof, met aandacht bewegen en gebruik makend van een goede ademtechniek. Met als resultaat een goede lichaamshouding, een sterkere rug en betere rompstabiliteit, ontspanning en rust in het hoofd.

 

Vinyasa Yoga ***

Vinyasa Yoga is een dynamische vorm van Yoga. De typische Yoga-houdingen worden door het ademritme op een vloeiende manier met elkaar verbonden. Met je aandacht, adem en lichaam volledig in het hier en nu.

Het gaat er in de lessen niet om hoe ver je komt; het is geen acrobatiek. Je hoeft niet super lenig te zijn om mee te kunnen doen. Iedereen kan op zijn of haar eigen niveau meedoen. Veel belangrijker is het proces: laat de energie stromen en zorg voor rust in je ademhaling. Het gaat om de balans tussen lichaam en geest, tussen inspanning en ontspanning.

Door het intensief rekken en strekken kan geblokkeerde energie (prana) weer vrij stromen door de energiebanen (nadis).

Wat levert regelmatig beoefenen van Vinyasa Yoga je op?

  • Rust en ontspanning in lichaam en geest
  • Een gezonde rug en een goede houding
  • Een betere ademtechniek
  • Ontlading van spanning en stress
  • Een helder brein en meer vitaliteit
  • Een betere nachtrust
  • Mentale energie en concentratie worden vergroot
  • Je leert te focussen
  • Een betere bloedcirculatie
  • Geblokkeerde energie wordt vrijgemaakt
  • Kracht, lenigheid en uithoudingsvermogen worden aanzienlijk verbeterd, zowel fysiek als mentaal
Pilates * / ** / ***

Heel veel mensen hebben te kampen met niet verklaarbare rugpijn. Het trainen van de grote buik-en rugspieren is doorgaans onvoldoende, sterker nog; de rugpijn blijft. Waar mensen met rugklachten veel meer baat bij hebben is het trainen van de kleinere, dieper gelegen spiergroepen die stabiliteit en steun verlenen aan de wervelkolom. Het kunnen stabiliseren van de lage rug en het bekken; bewegen vanuit de kern van je lichaam. Dat is precies waar het in deze Pilates-lessen om gaat. 

Pilates gegeven vanuit de Mind Your Body visie vergroot de rompstabiliteit en vermindert daardoor de rugklachten. 

Pilates is een mind-body bewegingsvorm die is gebaseerd op de leerstof en theorie van Joseph H. Pilates (1880-1976). Het is dus niet nieuw, maar wordt al vele jaren beoefend.

Het is niet alleen belangrijk om te weten in welke houding u moet staan. Juist wanneer u in beweging komt; bij lopen, duwen, trekken, bukken, tillen en opstaan, is het cruciaal om de juiste lichaamshouding vast te kunnen houden.

 

De les ademt een sfeer van ontspanning uit. Het is een zachte vorm van bewegen, maar door zijn precisie geeft het goede resultaten.

 

De principes van waar uit gewerkt wordt zijn:

  • Concentratie: dit is de basis. Een goede concentratie is meer dan de helft van de oefening.
  • Controle: het is een vrij preciese manier van bewegen. De duidelijke aanwijzingen zullen u tot grote steun zijn.
  • Stabiliseren: bewegen vanuit de kern van je lijf; ook wel Power House genoemd.
  • Vloeiend: een rustige, doorgaande beweging. Er is geen begin of eind aan een oefening.
  • Precisie: de kleinste details zijn belangrijk om zo het doel van een oefening goed tot zijn recht te laten komen.
  • Ademen: tijdens het oefenen ontspannen kunnen doorademen.

 

 

 

 

Core stability ***

Core Stability is een modern en uitdagend trainingsprogramma met  als doel de rompstabiliteit (Core Stability) te vergroten. Je leert bewegingen te maken vanuit de kern van je lichaam, met als resultaat een goed functionerend spiercorset ofwel een sterke fundering; een krachtig centrum. 

Core Stability is intelligent trainen voor een sneller en beter resultaat. Door de aard van de oefeningen (sensomotorisch trainen) wordt een beroep gedaan op het zenuwstelsel. Hierdoor ontstaat een betere samenwerking tussen lichaam en geest. Het brein leert de signalen beter te verwerken, met als resultaat een betere coördinatie.

Tijdens deze dynamische romptraining wordt gebruik gemaakt van moderne trainingsmaterialen.

 

 

 

 

De precieze uitvoering van de oefeningen vraagt om veel concentratie en om het lijfelijk ervaren van de bewegingen. Het is daardoor een typische ‘Mind Your Body’ activiteit. Dit functionele trainingsprogramma is zeer geschikt voor (top)sporters. Maar voor iedereen die een krachtig spiercorset (Power House) wil ontwikkelen is dit een verantwoord en totaal trainingsprogramma. 

 

 

Voor mensen met chronische rugklachten of zij die nog niet weten hoe de juiste rompstabiliteit te creëeren raden we aan eerst de lessen Pilates, voor mensen met rugklachten te volgen. Van daaruit kunt u doorstromen naar deze Core Stability lessen.

Hier een voorbeeld van verschillende Fitbaloefeningen: deze video is onderdeel van de online training Leren Hardlopen. Maar is uiteraard ook goed als aanvulling te gebruiken voor andere sporten. 

 

Kinder Yoga

Wat is KinderYoga?

Op een leuke en ontspannen manier bezig zijn met lichaam en geest. KinderYoga biedt veel ruimte aan de bewegingsdrang van het kind, maar er is ook regelmatig tijd voor rust en stilte.

Vanuit de theorie van meervoudige intelligentie is KinderYoga meer dan alleen Yoga-houdingen doen.  Met de aangeboden oefenstof wordt de ontwikkeling van het totale kind gestimuleerd.

Hoe ziet een KinderYoga les er uit?

KinderYoga wordt gegeven in de vorm van beweging en spel, met muziek en allerlei materialen. Yoga-houdingen / beweegspelletjes / muziek en dans / oefeningen als stimulans voor alle zintuigen / concentratie- en luisteractiviteiten / fantasie en uitbeelden / samenwerken en omgaan met elkaar. We gaan mee met de seizoenen, we gaan op reis door het oerwoud, we prikkelen de zintuigen, luisteren naar muziek. Maar ook lekker ontspannen en luisteren naar verhaaltjes. We staan open voor de wereld om ons heen.

SAMEN BEWEGEN, ONTDEKKEN EN SPELEN    

Wat levert regelmatig beoefenen van KinderYoga op?

  • Lekker in je vel zitten.
  • Plezier en genieten van bewegen.
  • Een goed ontwikkeld lichaam: lenig, krachtig en gezond.
  • Bewust omgaan met gevoelens en emoties, zoals boosheid, verdriet en blijdschap.
  • Kennismaking met eeuwenoude yogatechnieken in kindvriendelijke porties.
  • Een betere concentratie en intuïtie.
  • Zelfvertrouwen en geloof in eigen kunnen; zowel lichamelijk als mentaal.
Tiener Yoga

Lekker rekken en strekken nadat je de hele dag in de klas hebt gezeten. Vinyasa Yoga is een dynamische en uitdagende vorm van Yoga. Door de speciale Yoga-oefeningen (asanas) werk je aan een betere lichaamshouding, concentratie en zelfvertrouwen. Je vergroot je kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Het is een les zonder competitie, je leert juist omgaan met je eigen grenzen en mogelijkheden. Maar vooral veel plezier met elkaar en genieten van bewegen. We hebben twee groepen: 11-13 jr en 14-17 jr.

Onderstaande lessen worden alleen in schoolvakanties aangeboden.

Yoga voor mannen

“Yoga is zweverig…”

Is dit een uitspraak die van jou zou kunnen zijn? Dan nodig ik je graag uit om mee te doen met de mannenyoga groep.  Maak kennis met de kracht van yoga zonder zweverigheid en met beide benen op de grond.

Waarom een mannengroep?

Mannen hebben vaak stressgerelateerde klachten of klachten voortkomend uit belastend (fysiek)werk. Mannen willen best graag in beweging blijven en sporten om fit te blijven maar ondervinden dat het lijf met de jaren steeds minder soepel en blessure-gevoeliger wordt. Herken jij jezelf hierin?

Regelmatige yoga-beoefening heeft een positief effect op hebben op dit soort klachten.  Toch lijkt er voor veel mannen een drempel te zijn om naar yoga te gaan, waar in het algemeen vooral vrouwen zijn, die inderdaad ja, vaak veel spoeler en leniger zijn dan de gemiddelde man. Wij hopen met de mannenyogagroep deze drempel weg te nemen, en vooral met plezier en gezonde nuchterheid de kracht van yoga over te brengen.  Je hebt geen yoga-ervaring nodig om mee te doen.

Waarom is Yoga zinvol?

Yoga is fysiek: je wordt er ontzettend sterk van én lenig én energiek. Maar yoga is ook mentaal: het gaat over focus en concentratie. En dat is uiterst zinvol wanneer je werkdruk hoog is en je een stressvolle baan (of bestaan) hebt. Door regelmatig yoga  te beoefenen word je in het alledaagse leven energieker, alerter en kan je veel efficiënter en productiever in actie komen, en blijf je rustiger tijdens stressvolle situaties.

(Groot)ouder en kinder yoga

Voor de kinderen die lid zijn van Mind Your Body: neem je vader / moeder / opa of oma mee!
Voor de volwassen leden: neem je zoon / dochter of kleinkind mee!

Detox Yoga ***

Deze les staat niet vast op het lesrooster, maar wordt in vakantieperiodes gegeven.

Na alle feestdagen is dit een heerlijke les om het lichaam te reinigen. Het is een intensieve les, met zonnegroeten om lekker te bewegen: de afvalstoffen eruit zweten. Er zullen veel torsies gedaan worden, waardoor de organen gemasseerd worden en zo de afvalstoffen eruit worden gewrongen. 

Er zal uiteraard ook aandacht zijn voor ontspanning en bezinning.

Voel je na de les herboren en uitgerust. Om vervolgens opgeruimd het nieuwe jaar in te kunnen gaan!

Core Fusion ***

Een combinatie-les van Yoga en Core Stability.

Deze les staat niet vast op het lesrooster, maar wordt in vakantieperiodes gegeven.

Ashtanga Yoga ****

In deze intensieve yogales beoefenen we de ‘Modified Primary Series’ uit de Asthanga Yoga. Deze yoga-methode onderscheid zich van andere methodes door de strikte volgorde waarin de oefeningen gerangschikt zijn. Het oefenen gaat in een doorgaande flow waarin er bewogen wordt op het ritme van de adem (vinyasa). Hierdoor wordt bij de beoefenaar van binnenuit veel warmte gegenereerd, door deze hitte wordt het lichaam en de organen van binnenuit gereinigd. Met als resultaat een goede doorbloeding van het lichaam, soepele gewrichten, sterke spieren en een mentale rust in het hoofd.
De grondlegger Pattabhi Jois (1915-2009) die deze reeks nieuw leven in heeft geblazen gaat uit van: “practice and all is coming!”

Deze les is minder geschikt voor beginners, of voor mensen met blessures, of als je lange tijd niets hebt gedaan.

Slow Flow Yoga **

Deze les wordt alleen in vakanties gegeven.

Een dynamische, zachte en vloeiende stijl van Yoga, een mix van stabiliteit en flexibiliteit. Met oefeningen die het lichaam opent waardoor de energie weer kan stromen. Door bewust te ademen komen de Yoga-houdingen a.h.w. tot leven. Het effect van deze les is een sterker lichaam, soepele spieren en gewrichten, maar ook rust en ontspanning.

Alles in het lichaam komt aan bod: zo is er aandacht voor de rug, het bekken en de heupen, de schouders en de nek. Is er door de bewegingen een goede doorbloeding, waardoor afvalstoffen kunnen worden afgevoerd. Door met aandacht en bewuste adem van de ene naar de andere houding te bewegen (de Flow) is er nog steeds de dynamiek. Dynamiek zoals in de Vinyasa Yoga lessen, maar zachter en milder.

Mindfulness Meditatie

Je hoeft er niets mee te bereiken, het is er al.

Mindfulness Meditatie:
Altijd al eens willen beginnen met mediteren? 
Ben je op zoek naar verdieping in je eigen meditatie ervaring? 
Liever samen dan alleen mediteren?

In de wekelijkse lessen komen verschillende meditatie technieken aan bod. De basis van deze meditaties ligt binnen de mindfulness. Enkele meditatie vormen zijn de zit-meditatie, loop-meditatie, bewegings-meditatie en vriendelijkheids-meditatie. Door kennis te maken met verschillende technieken kun je onderzoeken welke vorm jij prettig vindt of misschien juist een uitdaging vormt.

 

Met deze meditatie kun je op zoek naar stilte, naar een andere manier van zijn, naar een andere manier van kennis maken met jezelf. De mindfulness meditaties zijn gericht op mild en vriendelijk zijn. Je doet het altijd goed, welke ervaring je ook opmerkt tijdens het mediteren. Je hoeft er niets mee te bereiken, het is er al.

5 Tibetanen

Een Yoga les waarin deze 5 oefeningen gedaan worden. Voorafgegaan aan rustige opwarmoefeningen en afgesloten met een heerlijke ontspanning.
Deze les staat niet vast op het lesrooster, maar wordt in vakantieperiodes gegeven. 

Yin Yoga & Pilates *

Een Yoga les waarin deze 5 oefeningen gedaan worden. Voorafgegaan aan rustige opwarmoefeningen en afgesloten met een heerlijke ontspanning.
Deze les staat niet vast op het lesrooster, maar wordt in vakantieperiodes gegeven. 

Ik kom nu een jaar bij mind your body en voel mij helemaal thuis. De ruimte is zeer prettig, rustig en voelt heel fijn. De lessen zijn elke keer weer anders, geen sleur dus. De docenten zijn zeer bedreven en hebben altijd aandacht voor je. De sfeer is zeer prettig, ik hoop nog vele fijne yogalessen te volgen bij jullie!  5 sterren krijgen jullie van mij.

Iris Puijk

Ontvang het lesrooster
en onze activiteiten in je inbox

Wil je op de hoogte gehouden worden over het actuele lesrooster en nieuwe activiteiten?
Schrijf je hieronder in.