Iedereen is wel eens even in meer of mindere mate uit balans; even het gevoel dat jouw wereld op zijn kop staat en dat de poten onder jouw stoel zijn weggehaald. Dat kan door nare, vervelende gebeurtenissen ontstaan: verlies van je baan, van je gezondheid, van een geliefde of zelfs je kind hakken er natuurlijk ongelooflijk in. Ga daar maar eens mee dealen….

Maar ook positieve dingen kunnen ons uit balans brengen: een nieuwe relatie, de geboorte van een kind, verhuizing, een andere baan kunnen ons leven een stevige wending geven. Ook daar zullen we onszelf de tijd voor moeten gunnen om weer in balans te raken.

Uit balans zijn en omvallen zelfs, is op zich niet erg; als je maar weer opstaat! En dus ook gewoon doorgaat met oefenen. Dat vallen en weer opstaan en hoe daar mee omgegaan wordt, blijf ik heel boeiend vinden. Dat geldt niet alleen voor het proces dat zich op het matje afspeelt, maar dat kun je veel breder trekken naar het dagelijkse leven!

Persoonlijk ervaar ik dat ik juist in die momenten grote moeite heb met balans-houdingen. De BOOM-houding bijvoorbeeld (staan op 1 been) kost me dan aanzienlijk meer moeite dan wanneer ik de zaken aardig op een rijtje heb. Ook wanneer ik erg veel tegelijkertijd aan mijn hoofd heb en dus ook niet echt gefocust leef (van allerlei dingen door elkaar heen doe) is balans een pittiger uitdaging. In mijn werk als Yogadocent zie ik dat ook veel gebeuren. Mensen die zich in een dergelijke situatie bevinden, worstelen doorgaans ook met balans in de verschillende houdingen.

Blijven hangen in het verleden en ‘Ja-maar denken’ is doorgaans niet bevorderlijk voor dit proces. Je zou dat kunnen zien als blijven liggen wanneer je gevallen bent. Loslaten van wat eenmaal was kan pijn doen. Maar er komt altijd weer een nieuwe balans; anders wellicht, maar het komt!

Zo kunnen we evengoed volledig opgaan in de toekomst. Ons geluk nu af laten hangen van hoe we het in de toekomst allemaal gaan doen. Alleen maar bezig zijn met ‘als ik later met pensioen ben, dan….’ of als ik mijn huis heb verbouwd, dan….!’ en vul voor jezelf maar in….
Maar ook gewoon op het niveau van het dagelijks leven: ‘snel nog even stofzuigen, dan kan ik ….’ Ga ik nu nog even gauw de was aan kant maken, dan….! Voor mijzelf is dit een grote valkuil. Ik kan zo verzanden in het plannen en organiseren dat ik vergeet om hier en nu te leven.

Een mooie oefening waarin je het HIER & NU terug kan laten komen is de DANSER. Met je achterste been reik je naar het verleden. Dat is en blijft onderdeel van jou. Jouw hele voorgeschiedenis met alles wat er is geweest heeft je gevormd tot wat je nu bent. Met je voorste hand reik je naar de toekomst: waar je naar toe wil groeien. Jij staat met jouw standbeen geworteld in het midden: HIER & NU. Laat alle krachten even hard in jou werken. En vergeet vooral niet in alle rust te ademen!

Maar misschien is het goed om nog eenvoudiger te beginnen: gewoon op 2 benen staan en voelen dat je contact hebt met de grond onder je voeten. Op welke voet sta je het meest? Als je een afdruk van je voeten zou maken, hoe zou die er dan uit zien? Leun eens naar voren (gewicht meer op je voorvoet) en voel wat er dan met jouw adem gebeurd. Hij zal omhoog kruipen naar je borst. Kom weer terug in het midden en merk op dat jouw adem omlaag zakt, naar je buik. Leun nu eens naar achter (gewicht meer je naar je hielen) en merk dat weer jouw adem omhoog kruipt. Kom nog eens terug in het midden en merk dat jouw adem weer kan zakken.

Adem nu in dat midden eens een paar keer diep in en uit. Bij het uitademen laat je de adem en energie helemaal naar de grond onder je zakken. Inademend trek je onder jouw voeten de energie weer terug omhoog. Doe dat 5 keer en merk op dat je meer gegrond en geaard staat. Maar misschien zelfs ook dat je je meer gegrond voelt! Dit kan je overal toepassen: terwijl je wacht in de rij bij de supermarkt, op het perron als je wacht voor de trein. Maar ook in zit is dit gevoel van gronden en aarden heel goed te oefenen en te ervaren: voel dat je met jouw zit-botten contact maakt met de stoel of de grond waarop je zit. Neem in alle rust de ruimte in die je nodig hebt; geef jezelf de ademruimte!

Focussen doe je met je ogen. Wat je met yoga-houdingen leert en oefent is de mentale staat van gefocust zijn. In je hoofd een een-puntige aandacht creëren, je niet laten afleiden door dingen die er op dat moment niet toe doen. Dus ook jouw aandacht in het HIER & NU houden. Ik word doorgaans meteen afgestraft in balanshoudingen als ik er niet met mijn hele aandacht bij ben: juist dan val ik om.

Zo kun je vervolgens in meer ingewikkelde houdingen (lees situaties) ook altijd weer terug keren naar dat gevoel van geaard en gegrond zijn. Vanuit de basis ofwel het fundament kun je verder groeien. En altijd weer jezelf afvragen, kan ik in deze situatie wel ademen? Soms is het beter om een stap terug te doen. Minder hoog grijpen, en gewoon meer basis / fundering creëren. Minder ver pushen en genoegen nemen met dat wat er is. Zodat je daar ook veel meer van kan genieten.

 

Door vallen en opstaan leren we. Het is zo mooi om de volharding te zien van een kind dat leert staan, leert te lopen, leert te fietsen. We zijn dat kinderlijke onbevangen een beetje kwijtgeraakt. Misschien hebben we door vele valpartijen (teveel) schade opgelopen. Laten we weer genieten van onbevangen spelen en mee te gaan op de flow van het leven.

 

Fotografie: Karin Huijzenveld – www.khfotografie.nl

Bijzondere dagen en openingstijden

Bijzondere dagen en openingstijden   Het Paasweekend staat voor de deur. Dit is tevens het begin van de MEIVAKANTIE. Er komen dus weer veel bijzondere dagen aan. Dit is onze oplossing rondom die dagen v.w.b. onze lestijden: PAASWEEKENDGoede Vrijdag - 19 april:...

Lees meer

Ski vakantie en angst overwinnen

Na 5 jaar weer op de skies! Wat een heerlijke week hebben we gehad in Italië. Het prachtige skigebied Sella Ronda in de Dolomieten. Tijdens de twee jaar spierreuma had ik niet gedacht ooit nog eens op de skies te komen. Gewoon lopen was al pijnlijk, laat staan dus...

Lees meer